School Daily

Only available on StudyMode
  • Download(s) : 113
  • Published : April 9, 2013
Open Document
Text Preview
ATER bottlers whose products were condemned by the Government Analyst Laboratory as unfit for human consumption have questioned the credibility of the laboratory.

Report by Phillip Chidavaenzi

The government laboratory examined samples of bottled water from several suppliers following an inquiry by NewsDay and exposed seven of them as unsafe for drinking.

The water being sold under trade names Ad Life, Well Pure, Aqua Crystal, Century and Revive had harmful organisms and was not safe for drinking, while that sold under the names LeauChoisie and Aqualite had high chemical compositions.

The laboratory falls under the Ministry of Health and Child Welfare and is responsible for all the tests required at government health institutions, and is accepted as reliable.

The laboratory is also responsible for administering the Food and Food Standards Act and is a National Regulatory Food and Water Testing Lab whose operations are benchmarked to ISO170725 standards for testing laboratories.

Clemence Chitura, an official with Aqua Crystal Beverages whose bottled water was condemned by the laboratory, told NewsDay yesterday that it was unfair to blame water bottlers for the contamination of bottled water which would have passed through many stages before reaching the consumer.

“We test all the water before it gets out onto the market. In the end, you just blame us without even considering how the retailers store the product. In this case, the Government Analyst Laboratory (which did the tests) should have called us and told us about this. We don’t do shortcuts and we would have been comfortable with tests done on water collected from the source, not the supermarket,” he said.

In a statement issued by his company, Chitura admitted that the water-testing procedure undertaken by the government laboratory was “clearly defined and meticulous”, but claimed this might not have been followed in this particular instance.

He complained that the NewsDay story...
tracking img