Term Paper

Only available on StudyMode
  • Download(s) : 35
  • Published : April 2, 2013
Open Document
Text Preview
Q.No.1
a) What is sociology?
Ans. Sociology:
Sociology is the study of human social relationships and institutions. Sociology's subject matter is diverse, ranging from crime to religion, from the family to the state, from the divisions of race and social class to the shared beliefs of a common culture, and from social stability to radical change in whole societies. Unifying the study of these diverse subjects of study is sociology's purpose of understanding how human action and consciousness both shape and are shaped by surrounding cultural and social structures. সমাজবিদ্যা মানুষের সামাজিক সম্পর্ক ও প্রতিষ্ঠান গবেষণা. সমাজবিদ্যা এর বিষয়বস্তু হয় বিভিন্ন, যা ছোটো পরিবার থেকে রাষ্ট্র থেকে ধর্ম অপরাধ যাও,, থেকে জাতি এবং সামাজিক শ্রেণীর বিভাগের একটি সাধারণ সংস্কৃতির ভাগ বিশ্বাস, এবং সামাজিক স্থিতিশীলতা থেকে পুরো সমাজের আমূল পরিবর্তন. Unifying এই গবেষণায় বিভিন্ন বিষয় অধ্যয়ন কিভাবে মানুষের কর্ম এবং চেতনা উভয় আকৃতি বুঝতে সমাজবিদ্যা এর উদ্দেশ্য এবং সাংস্কৃতিক এবং সামাজিক কাঠামো পরিবেষ্টিত করে চূড়ান্ত করা হয়.

b) Who were the founder of Sociology?
Ans: The word 'Sociology' is derived from the Latin word 'Societus' meaning 'society and the Greek word 'logos' meaning 'study or science'. Thus, the etymological meaning of 'Sociology' is the 'science of society'. শব্দ 'সমাজবিদ্যা' ল্যাটিন শব্দ 'Societus' অর্থ 'সমাজ এবং গ্রিক শব্দ' লোগো 'অর্থ' অধ্যয়ন বা বিজ্ঞান 'থেকে প্রাপ্ত করা হয়. সুতরাং, 'সমাজবিদ্যা' এর বু্যত্পত্তিগত অর্থ 'সমাজ বিজ্ঞান'. Formal academic sociology was established by Émile Durkheim (1858–1917), who developed positivism as a foundation to practical social research. Durkheim set up the first European department of sociology at the University of Bordeaux in 1895, publishing his Rules of the Sociological Method. Durkheim, Marx and Weber are typically cited as the three principal architects of social science. Herbert Spencer, William Graham Sumner, Lester F. Ward, Vilfredo Pareto, Alexis de Tocqueville, Werner Sombart, Thorstein Veblen, Ferdinand Tönnies, Georg Simmel and Karl Mannheim are occasionally included on academic curricula as founding theorists. Harriet Martineau, an English translator of Comte, has been cited as the first female sociologist. Each key figure is associated with a particular theoretical perspective and orientation.

প্রথাগত একাডেমিক সমাজবিদ্যা Emile Durkheim (1858-1917), যিনি সামাজিক ব্যবহারিক গবেষণার একটি ভিত্তি হিসাবে দৃষ্টবাদ উন্নত দ্বারা প্রতিষ্ঠিত হয়. Durkheim সেট 1895 সালে প্রথম সমাজবিদ্যা ইউরোপীয় বিশ্ববিদ্যালয় উচ্চশ্রেণীর মদ্যবিশেষ এ বিভাগের আপ সমাজতাত্ত্বিক প্রক্রিয়ার বিধি তার প্রকাশ. Durkheim, মার্কস এবং ওয়েবার তিনটি সামাজিক বিজ্ঞান প্রধান স্থপতি হিসাবে সাধারণত উদাহৃত. হার্বার্ট স্পেন্সার, উইলিয়াম গ্রাহাম Sumner, Lester এফ ওয়ার্ড, Vilfredo Pareto, Alexis দে Tocqueville, Werner Sombart, থরস্টেইন ভেবলেন, Ferdinand Tönnies, Georg Simmel এবং কার্ল Mannheim মাঝেমধ্যে প্রতিষ্ঠাতা তাত্ত্বিক হিসাবে একাডেমিক curricula উপর অন্তর্ভুক্ত করা হয়. Harriet Martineau, একটি Comte ইংরেজি অনুবাদক, প্রথম মহিলা হিসাবে সমাজবিজ্ঞানী করেনি উদাহৃত হয়েছে. প্রত্যেক কী চিত্রে একটি নির্দিষ্ট তাত্ত্বিক দৃষ্টিকোণ এবং অভিযোজন সাথে যুক্ত হয়. Auguste Comte, the founding father of Sociology, defines Sociology "as the science of social phenomena subject to natural and invariable laws, the discovery of which is the object of investigation." Moris Ginsberg defines Sociology "as the study of human interactions and interrelations, their condition and consequences." Kingsley Davis defines Sociology as a "general science of society." Similarly Durkheim defines Sociology as the "science of social institution". Again, Harry M. Jonson opines that "Sociology is the science that deals with social groups." Of the various definitions given by sociologists, the definition of Ginsberg seems to be more satisfactory.

অগাস্ট Comte, সমাজবিদ্যা প্রতিষ্ঠাতা পিতা, সমাজবিদ্যা সংজ্ঞায়িত "সামাজিক বৈশিষ্ট বিষয় প্রাকৃতিক এবং অপরিবর্তনীয় আইন বিজ্ঞানের হিসাবে, যা আবিষ্কার হয় তদন্ত বস্তু." Moris Ginsberg সংজ্ঞায়িত...
tracking img