Top-Rated Free Essay

Term Paper
Topics: Sociology / Pages: 19 (4509 words) / Published: Apr 3rd, 2013

Q.No.1 a) What is sociology?
Ans. Sociology: Sociology is the study of human social relationships and institutions. Sociology's subject matter is diverse, ranging from crime to religion, from the family to the state, from the divisions of race and social class to the shared beliefs of a common culture, and from social stability to radical change in whole societies. Unifying the study of these diverse subjects of study is sociology's purpose of understanding how human action and consciousness both shape and are shaped by surrounding cultural and social structures.
সমাজবিদ্যা মানুষের সামাজিক সম্পর্ক ও প্রতিষ্ঠান গবেষণা. সমাজবিদ্যা এর বিষয়বস্তু হয় বিভিন্ন, যা ছোটো পরিবার থেকে রাষ্ট্র থেকে ধর্ম অপরাধ যাও,, থেকে জাতি এবং সামাজিক শ্রেণীর বিভাগের একটি সাধারণ সংস্কৃতির ভাগ বিশ্বাস, এবং সামাজিক স্থিতিশীলতা থেকে পুরো সমাজের আমূল পরিবর্তন. Unifying এই গবেষণায় বিভিন্ন বিষয় অধ্যয়ন কিভাবে মানুষের কর্ম এবং চেতনা উভয় আকৃতি বুঝতে সমাজবিদ্যা এর উদ্দেশ্য এবং সাংস্কৃতিক এবং সামাজিক কাঠামো পরিবেষ্টিত করে চূড়ান্ত করা হয়.

b) Who were the founder of Sociology?
Ans: The word 'Sociology' is derived from the Latin word 'Societus' meaning 'society and the Greek word 'logos' meaning 'study or science'. Thus, the etymological meaning of 'Sociology' is the 'science of society'.
শব্দ 'সমাজবিদ্যা' ল্যাটিন শব্দ 'Societus' অর্থ 'সমাজ এবং গ্রিক শব্দ' লোগো 'অর্থ' অধ্যয়ন বা বিজ্ঞান 'থেকে প্রাপ্ত করা হয়. সুতরাং, 'সমাজবিদ্যা' এর বু্যত্পত্তিগত অর্থ 'সমাজ বিজ্ঞান'.
Formal academic sociology was established by Émile Durkheim (1858–1917), who developed positivism as a foundation to practical social research. Durkheim set up the first European department of sociology at the University of Bordeaux in 1895, publishing his Rules of the Sociological Method. Durkheim, Marx and Weber are typically cited as the three principal architects of social science. Herbert Spencer, William Graham Sumner, Lester F. Ward, Vilfredo Pareto, Alexis de Tocqueville, Werner Sombart, Thorstein Veblen, Ferdinand Tönnies, Georg Simmel and Karl Mannheim are occasionally included on academic curricula as founding theorists. Harriet Martineau, an English translator of Comte, has been cited as the first female sociologist. Each key figure is associated with a particular theoretical perspective and orientation.

প্রথাগত একাডেমিক সমাজবিদ্যা Emile Durkheim (1858-1917), যিনি সামাজিক ব্যবহারিক গবেষণার একটি ভিত্তি হিসাবে দৃষ্টবাদ উন্নত দ্বারা প্রতিষ্ঠিত হয়. Durkheim সেট 1895 সালে প্রথম সমাজবিদ্যা ইউরোপীয় বিশ্ববিদ্যালয় উচ্চশ্রেণীর মদ্যবিশেষ এ বিভাগের আপ সমাজতাত্ত্বিক প্রক্রিয়ার বিধি তার প্রকাশ. Durkheim, মার্কস এবং ওয়েবার তিনটি সামাজিক বিজ্ঞান প্রধান স্থপতি হিসাবে সাধারণত উদাহৃত. হার্বার্ট স্পেন্সার, উইলিয়াম গ্রাহাম Sumner, Lester এফ ওয়ার্ড, Vilfredo Pareto, Alexis দে Tocqueville, Werner Sombart, থরস্টেইন ভেবলেন, Ferdinand Tönnies, Georg Simmel এবং কার্ল Mannheim মাঝেমধ্যে প্রতিষ্ঠাতা তাত্ত্বিক হিসাবে একাডেমিক curricula উপর অন্তর্ভুক্ত করা হয়. Harriet Martineau, একটি Comte ইংরেজি অনুবাদক, প্রথম মহিলা হিসাবে সমাজবিজ্ঞানী করেনি উদাহৃত হয়েছে. প্রত্যেক কী চিত্রে একটি নির্দিষ্ট তাত্ত্বিক দৃষ্টিকোণ এবং অভিযোজন সাথে যুক্ত হয়.
Auguste Comte, the founding father of Sociology, defines Sociology "as the science of social phenomena subject to natural and invariable laws, the discovery of which is the object of investigation." Moris Ginsberg defines Sociology "as the study of human interactions and interrelations, their condition and consequences." Kingsley Davis defines Sociology as a "general science of society." Similarly Durkheim defines Sociology as the "science of social institution". Again, Harry M. Jonson opines that "Sociology is the science that deals with social groups." Of the various definitions given by sociologists, the definition of Ginsberg seems to be more satisfactory.

অগাস্ট Comte, সমাজবিদ্যা প্রতিষ্ঠাতা পিতা, সমাজবিদ্যা সংজ্ঞায়িত "সামাজিক বৈশিষ্ট বিষয় প্রাকৃতিক এবং অপরিবর্তনীয় আইন বিজ্ঞানের হিসাবে, যা আবিষ্কার হয় তদন্ত বস্তু." Moris Ginsberg সংজ্ঞায়িত "মানুষের মিথস্ক্রিয়া এবং interrelations, তাদের অবস্থা এবং ফলাফল গবেষণা হিসাবে." সমাজবিদ্যা কিংসলে ডেভিস একটি সমাজবিদ্যা হিসাবে সংজ্ঞায়িত "সমাজের সাধারণ বিজ্ঞান." একইভাবে Durkheim "সামাজিক প্রতিষ্ঠান, বিজ্ঞান" হিসাবে সমাজবিদ্যা সংজ্ঞায়িত করে. আবার, হ্যারি এম জনসন opines যে "সমাজবিদ্যা হয় যে সামাজিক বিজ্ঞান গ্রুপ সঙ্গে ডিল." বিভিন্ন sociologists দ্বারা প্রদত্ত সংজ্ঞা, Ginsberg সংজ্ঞা আরো সন্তোষজনক বলে মনে হয়.

c) Discuss the scope of sociology?
Ans: Scope of Sociology:
Scope means the subject matter or the areas of study. Every science has its own field of inquiry. It becomes difficult to study a science systematically unless its boundary or scope is determined precisely. Sociology as a social science has its own scope or boundaries. But there is no one opinion about the scope of Sociology. However, there are two main schools of thought regarding the scope of Sociology: (1) The Specialist or Formalistic school and (2) the Synthetic school. There is a good deal of controversy about the scope of Sociology between the two schools. The supporter of first school believe that Sociology is a specific science and the scope should be limited whereas others believe that it is a general science and its scope is very vast.
ব্যাপ্তি বিষয়বস্তু বা পড়ার এলাকাসমূহ মানে. প্রতিটি বিজ্ঞান তার তদন্ত নিজের ক্ষেত্র রয়েছে. এটা হয়ে যাও ধারাক্রমে একটি বিজ্ঞান অধ্যয়ন কঠিন যদি না অবিকল তার সীমা বা পরিধি নির্ধারণ করা হয়. একটি সামাজিক বিজ্ঞান হিসেবে সমাজবিদ্যা নিজস্ব পরিধি বা সীমানা আছে. কিন্তু কোন সমাজবিদ্যা সুযোগ সম্পর্কে একটি মতামত আছে. (1) বিশেষ বা Formalistic স্কুল এবং (2) সিন্থেটিক স্কুল: যাইহোক, দুই চিন্তার প্রধান স্কুলের সমাজবিদ্যা সংক্রান্ত সুযোগ আছে. একটি সমাজবিদ্যা দুটি স্কুলের মধ্যে সুযোগ সম্পর্কে বিতর্ক ভাল চুক্তি পর্যন্ত. প্রথম স্কুলের সমর্থক মনে করেন যে, সমাজবিদ্যা একটি নির্দিষ্ট বিজ্ঞান এবং সুযোগ সীমিত যেহেতু অন্যরা বিশ্বাস করেন যে এটি একটি সাধারণ বিজ্ঞান এবং তার সুযোগ খুব বিস্তীর্ণ করা উচিত.

(1)Specialist school: The supporters of this school of thought are George Simmel, Vierkandt, Max Weber, Vonwise, and F. Tonnies. The main views of the school regarding the scope of Sociology are –

(i) Sociology is a specific, pure and independent social science.
(ii) Sociology studies the various forms of social relationships.
(iii) Scope of Sociology is very narrow and limited.
(iv) Sociology deals with specific form of human relationship.
(v) Sociology need not study all the events connected with social science.

(1) Specialist স্কুল: চিন্তার এই স্কুলের সমর্থকদের হয় জর্জ Simmel, Vierkandt, ম্যাক্স ওয়েবার, Vonwise, এবং এফ Tonnies. স্কুলের প্রধান সমাজবিদ্যা সুযোগ সংক্রান্ত দেখা হয় -

(ক) একটি নির্দিষ্ট সমাজবিদ্যা, বিশুদ্ধ এবং স্বতন্ত্র সামাজিক বিজ্ঞান.
(খ) সমাজবিদ্যা গবেষণায় সামাজিক সম্পর্কের বিভিন্ন ধরনের.
(গ) সমাজবিদ্যা এর পরিধি খুবই সংকীর্ণ এবং সীমিত.
(ঈ) সমাজবিদ্যা মানবিক সম্পর্কের নির্দিষ্ট ফর্ম সঙ্গে ঘটনাও ঘটে.
(v) সমাজবিদ্যা প্রয়োজন সব সামাজিক বিজ্ঞান সঙ্গে সংযুক্ত ঘটনা অধ্যয়ন না.

2) Synthetic school: The supporters of synthetic school are the sociologists like Ginsberg, Durkheim, Comte, Sorokin, Spencer, F. Ward, and L.T. Hobhouse.
According to this school-
(i) Sociology is a general and systematic social science.
(ii) Scope of Sociology is very vast.
(iii) Sociology needs help from other social sciences.
(iv)It is a synthesis of social science.
(v) Sociology is closely related with other social sciences.

2) সিন্থেটিক স্কুল: সিন্থেটিক স্কুল সমর্থকদের হয় Ginsberg, Durkheim, Comte, Sorokin, স্পেন্সর, এফ ওয়ার্ড, এবং LT ভালো sociologists Hobhouse.
এই অনুযায়ী স্কুল
(ঝ) সমাজবিদ্যা একটি সাধারণ নিয়মানুগ এবং সামাজিক বিজ্ঞান.
(খ) সমাজবিদ্যা এর ব্যাপ্তি খুবই সুবিশাল.
(গ) সমাজবিদ্যা প্রয়োজন অন্যান্য সামাজিক বিজ্ঞান থেকে সাহায্য.
(ঈ) এটি সামাজিক বিজ্ঞান একটি সংশ্লেষণ.
(v) সমাজবিদ্যা অন্যান্য সামাজিক বিজ্ঞান সঙ্গে ঘনিষ্ঠভাবে সম্পর্কিত.

Q.No.2 a) What do you mean by a social group?
Ans: Social Group: A social group is a collection of people who interact with each other and share similar characteristics and a sense of unity. For example, women, men, the elderly, and high school students all constitute social categories. A social category can become a social group when the members in the category interact with each other and identify themselves as members of the group. In contrast, a social aggregate is a collection of people who are in the same place, but who do not interact or share characteristics. According to Maclver and Page, "Social group is any collection of human beings who are brought into human relationships with one another."
একটি সামাজিক গোষ্ঠী হল মানুষ একে অপরের অনুরূপ এবং ভাগ বৈশিষ্ট্য এবং একতা একটা ধারনা সঙ্গে যারা ইন্টারঅ্যাক্ট একটি সংকলন. উদাহরণস্বরূপ, সমস্ত নারী, পুরুষ, বৃদ্ধ, এবং হাই স্কুলের ছাত্র সামাজিক শ্রেণী গঠন করে. একটি সামাজিক বিষয়শ্রেণীতে একটি সামাজিক গোষ্ঠী যখন বিষয়শ্রেণীতে সদস্যদের একে অপরের সাথে ইন্টারঅ্যাক্ট এবং গ্রুপ সদস্য হিসাবে নিজেদের সনাক্ত করা হতে পারে. বিপরীতভাবে, একটি সামাজিক মোট মানুষ একই জায়গায় যারা , কিন্তু কে বা কি বৈশিষ্ট না ইন্টারঅ্যাক্ট ভাগ করে একটা সংগ্রহ. যাও Maclver এবং এর মতে, "সামাজিক গোষ্ঠী হল মানব যিনি মানুষের সম্পর্কের মধ্যে একে অপরের সঙ্গে আনা হয় কোনো সংগ্রহে."
In short:
1. A social group consists of two or more people who interact with one another and who recognize themselves as a distinct social unit.
2. The definition is simple enough, but it has significant implications. Frequent interaction leads people to share values and beliefs. This similarity and the interaction cause them to identify with one another.
3. Each group maintains solidarity with all to other groups and other types of social systems.
সংক্ষেপে:
1. একটি সামাজিক দল অথবা আরো দুটি মানুষ একে অপরের সঙ্গে যারা ইন্টারঅ্যাক্ট এবং যারা একটি স্বতন্ত্র সামাজিক একক হিসাবে নিজেদের চিনতে গঠিত.
2. সংজ্ঞা সহজ যথেষ্ট, কিন্তু এটা গুরুত্বপূর্ণ বিষয় রয়েছে. ঘন ঘন মিথস্ক্রিয়া ভাগ মান এবং বিশ্বাসের লোকেদের বাড়ে. এই আদল মিথস্ক্রিয়া এবং তাদের একে অপরের সঙ্গে সনাক্ত হওয়ার সম্ভাবনা রয়েছে.
3. প্রতিটি গ্রুপ সব গ্রুপ এবং অন্যান্য সামাজিক সিস্টেমের অন্যান্য ধরনের সঙ্গে সংহতি বজায় রাখে.

b) Discuss the classification of social group?
Ans: Classification of social group:
Characteristics of Social Group: Following are the important characteristics of social group. (1) Collection of individuals: Social group consists of people. Without individuals there can be no group. Just as we cannot have a college or a university without students and teachers we cannot have a group in the absence of people. (1) ব্যক্তি সংগ্রহ: সামাজিক গ্রুপ ব্যক্তিদের নিয়ে গঠিত. ব্যক্তি ছাড়া কোন গ্রুপ থাকতে পারে. শুধু হিসাবে আমরা ছাত্র এবং শিক্ষক ছাড়া একটি কলেজ বা বিশ্ববিদ্যালয় না থাকতে পারে, আমরা মানুষের অনুপস্থিতিতে একটি গ্রুপ থাকতে পারে না. (2) Mutual awareness: Group life involves mutual awareness. Group members are aware of one another and their behaviour is determined by this mutual recognition. This may be due to what Giddings calls, "Consciousness of kind".
খবর সচেতনতা: বিভাগ জীবন পারস্পরিক সচেতনতা দরকার. গ্রুপের সদস্যদের এক অন্য সচেতন এবং তাদের আচরণ এই পারস্পরিক স্বীকৃতি দ্বারা নির্ধারিত হয়. এই কারণে কি Giddings কল, "ধরনের চেতনা" হতে পারে . (3) We-feeling: We-feeling refers to the tendency on the part of the members to identify themselves with the groups. It represents group unity. We feeling create sympathy and fosters co-operation among members.
আমরা মনোভাব: আমরা মনোভাব সদস্যরা অংশ প্রবণতা দলের সঙ্গে নিজেদের সনাক্ত করা বোঝায়. এটা গ্রুপ একতা প্রতিনিধিত্ব করে. আমরা সহানুভূতি বোধ তৈরি এবং সদস্যদের মধ্যে সমবায় fosters. (4) Group unity and solidarity: Group members are tied by a sense of unity. The solidarity or integration of a group is largely depends upon the frequency, the variety, and the emotional quality of the interactions of its members.
গ্রুপ ঐক্য ও সংহতি: গ্রুপের সদস্যদের একতা একটি ইন্দ্রিয় দ্বারা সংযুক্ত করা হয়. একটি দলের সংহতি বা ইন্টিগ্রেশন মূলত ফ্রিকোয়েন্সি, বৈচিত্র্য, এবং তার সদস্যদের পারস্পরিক ক্রিয়ার আবেগের মানের উপর নির্ভর করে. (5) Common interests: The interests and ideals of groups are common. In fact men not only join groups but also form groups for the realisation of their objectives or interests. Form of the groups differ depending upon the common interests of the group. Hence, there are political groups, religious groups, economic groups etc.
প্রচলিত স্বার্থ: স্বার্থ গোষ্ঠী, এবং আদর্শের হয়. আসলে শুধু পুরুষদের গ্রুপ যোগ দেবেন না কিন্তু তাদের উদ্দেশ্য বা স্বার্থ আদায় জন্য গ্রুপ গঠন করে. দলের ফরম দলের সাধারণ আগ্রহের উপর নির্ভর করে পৃথক. তাই, রাজনৈতিক দল, ধর্মীয় গোষ্ঠী, অর্থনৈতিক ইত্যাদি গ্রুপ আছে (6) Group norms: Every group has its own rules and norms which the members are supposed to follow. These norms may be in the form of customs, folkways, mores, traditions, conventions, laws etc. They may be written or unwritten norms or standards.
দলীয় বিধি: প্রত্যেক গ্রুপ নিজস্ব নিয়ম এবং নিয়ম যা সদস্যদের অনুসরণ অনুমিত হয় আছে. এই নিয়ম কাস্টমস, folkways, রীতিনীতি, ঐতিহ্য, নিয়মাবলী, আইন ইত্যাদি তারা লিখিত হতে পারে বা অলিখিত নিয়ম বা মান ফর্ম হতে পারে. (7) Similar behavior: The members of group behave in more or less similar way for the pursuit of common interests. Social groups represent collective behaviour.
অনুরূপ আচরণ: আরো কম বা অনুরূপ উপায়ে গোষ্ঠীর সদস্যদের সাধারণ স্বার্থ সাধনা জন্য আচরণ করে. সামাজিক গ্রুপ সমষ্টিগত ব্যবহার করা হয়
Conclusion: Social interaction is the very basis of group life. Hence, mere collection of individuals does not make a group. The members must have interaction. A social group is, in fact, a system of social interaction. The limits of social groups are marked by the limits of social interaction.
উপসংহার: সামাজিক মিথস্ক্রিয়া একটি গ্রুপ জীবনের খুব ভিত্তিতে. তাই, মানুষের নিছক একটি গ্রুপ সংগ্রহ করা হয় না. সদস্য মিথস্ক্রিয়া থাকা আবশ্যক. একটি সামাজিক গ্রুপ আসলে,, সামাজিক মিথস্ক্রিয়া একটি সিস্টেম. সামাজিক গোষ্ঠী সীমার সামাজিক ইন্টারঅ্যাকশন সীমা দ্বারা চিহ্নিত করা হয়. C) Identify the major characteristics of social group?
Ans: Classifications of Social Group: Different sociologists have classified social groups in different ways. The chief base of these classifications are functions, scope and stability. Following are the important classifications of social groups.
বিভিন্ন sociologists বিভিন্ন উপায় আছে সামাজিক গোষ্ঠী শ্রেণীবদ্ধ. এই শ্রেণীবিভাগেরও প্রধান বেস আছে ফাংশন, সুযোগ এবং স্থায়িত্ব. নিম্নলিখিতগুলি সামাজিক গোষ্ঠী গুরুত্বপূর্ণ শ্রেণীবিভাগেরও. 1. Dwight Sanderson's classification: Dwight Sanderson has classified social group into three types, namely
1. ডোয়াইট স্যানডারসন এর শ্রেণীবিভাগ: ডোয়াইট স্যানডারসন তিন ধরনের যেমন, মধ্যে রয়েছে সামাজিক গ্রুপ শ্রেণীবদ্ধ.
(i) Involuntary groups: - Involuntary groups are those, which are based on blood relationship or kinship. Family is an involuntary group.
অনৈচ্ছিক গ্রুপ: - অনৈচ্ছিক গ্রুপ আছে যারা , যা রক্তের সম্পর্ক বা আত্মীয়তা এর উপর ভিত্তি করে. পারিবারিক একটি অনৈচ্ছিক গ্রুপ.
(ii) Voluntary groups: - Voluntary groups are those groups the membership of which depends upon the sweet will of the individuals. Their membership is not compulsory rather voluntary. Cricket Association is an example of voluntary group. স্বেচ্ছাসেবী গ্রুপ: - স্বেচ্ছাসেবী গ্রুপ আছে যারা গ্রুপ ব্যক্তিদের মিষ্টি ইচ্ছার উপর সদস্যতা যা নির্ভর করে. তাদের সদস্যপদ বাধ্যতামূলক বরং স্বেচ্ছাসেবী নয়. ক্রিকেট অ্যাসোসিয়েশন স্বেচ্ছাসেবী গ্রুপ একটি উদাহরণ.
(iii) Delegate groups: - Delegated groups are those in which a man joins as a representative or a number of people elected rather by them or nominated by some authority. The Indian Parliament and the State Legislative Assembly are the bright examples of delegate groups.
প্রতিনিধি গ্রুপ: - প্রতিনিধি নিয়োগ গ্রুপ আছে যারা যা একটি মানুষ একটি প্রতিনিধি বা তাদের দ্বারা বরং নির্বাচিত কিছু বা কর্তৃপক্ষ কর্তৃক মনোনীত লোকেদের একটি নম্বর হিসাবে যোগদান করে. ভারতীয় সংসদ ও রাজ্য বিধানসভা হয় প্রতিনিধি দলের উজ্জ্বল উদাহরণ.
2. D. Miller's classification: D. Miller has classified social groups into two type’s namely (i) Horizontal group and (ii) Vertical group.
2. ডি মিলার এর শ্রেণীবিভাগ: ডি মিলার দুই টাইপ এর যথা: (i) অনুভূমিক গ্রুপ এবং (ii) উল্লম্ব গ্রুপ মধ্যে রয়েছে সামাজিক গোষ্ঠী শ্রেণীবদ্ধ.
(i) Horizontal group: - A horizontal group consists mainly all members from one social class. A group of doctors, engineers, teachers, electricians, etc. is some of the examples of horizontal group.
অনুভূমিক গ্রুপ: - অনুভূমিক একটি গ্রুপ গঠিত প্রধানত একটি সামাজিক শ্রেণী থেকে সকল সদস্যদের. ডাক্তার, প্রকৌশলী, শিক্ষক, electricians, ইত্যাদি একটা গ্রুপ হল গ্রুপ অনুভূমিক উদাহরণ কিছু.
(ii) Vertical group: - A vertical group is a larger group consisting of large number of people such as nation, religious organisations, caste groups, political parties and so on.
উল্লম্ব গ্রুপ: - একটি উল্লম্ব গ্রুপ একটি বড় গ্রুপ মানুষ যেমন জাতি হিসাবে, ধর্মীয় প্রতিষ্ঠান, জাতি গোষ্ঠী, রাজনৈতিক দলগুলোর উপর এবং বৃহৎ নম্বর রয়েছে.
3. C.H. Cooley's classification: According to C.H. Cooley, the famous American sociologists, there are two types of social groups. They are primary group and secondary group.
3. C.H. Cooley এর শ্রেণীবিভাগ: অনুযায়ী C.H. Cooley, বিখ্যাত আমেরিকান sociologists, সামাজিক গোষ্ঠী দুই ধরনের আছে. তারা প্রাথমিক গ্রুপ এবং দ্বিতীয় গ্রুপ.
(1) Primary group whose relation is direct, intimate and personal. In this group individuals intimately interact and cooperate over a long period of time. Examples of primary groups are families, friends, peers, neighbors, classmates, sororities, fraternities, and church members. These groups are marked by primary relationships in which communication is informal. Members of primary groups have strong emotional ties. They also relate to one another as whole and unique individuals. (1) প্রাথমিক গ্রুপ যার সম্পর্ক হয় সরাসরি, ঘনিষ্ঠ এবং ব্যক্তিগত. এই গ্রুপ ইন গলাগলি ব্যক্তি এবং ইন্টারঅ্যাক্ট একটি অনুযায়ী দীর্ঘ সময় সহকর্মী উপর. প্রাথমিক গ্রুপ উদাহরণ হল পরিবার, বন্ধু, সহকর্মীদের, প্রতিবেশী, সহপাঠী, sororities, fraternities, এবং চার্চের সদস্য. এই গ্রুপ প্রাথমিক সম্পর্ক যা যোগাযোগ অনানুষ্ঠানিক দ্বারা চিহ্নিত করা হয়. প্রাথমিক গোষ্ঠি দৃঢ় মানসিক বন্ধন আছে. তারা পুরো এক এবং অদ্বিতীয় ব্যক্তি হিসাবে অন্য সঙ্গে সম্পর্কযুক্ত.
(ii) Secondary group whose relation is indirect, less intimate, impersonal and formal. Members of secondary groups are less personal or emotional than those of primary groups. These groups are marked by secondary relationships in which communication is formal. Members of secondary groups may not know each other or have much face-to-face interaction. They tend to relate to others only in particular roles and for practical reasons. An example of a secondary relationship is that of a stockbroker and her clients. The stockbroker likely relates to her clients in terms of business only. She probably will not socialize with her clients or hug them.
(খ) সেকেন্ডারি গ্রুপ যার পরোক্ষ সম্পর্ক হয়, কম ঘনিষ্ঠ, উদাসীন এবং প্রথাগত. যাও গোষ্ঠি কম ব্যক্তিগত প্রাথমিক গ্রুপ তুলনায় বা মানসিক. এই গ্রুপ যাও সম্পর্ক যা যোগাযোগ প্রথাগত দ্বারা চিহ্নিত করা হয়. যাও গোষ্ঠি একে অপরকে চেনেন না বা অনেক মুখোমুখি মিথস্ক্রিয়া হতে পারে. তারা অন্যদের শুধুমাত্র বিশেষ ভূমিকায় অভিনয় করার জন্য এবং বাস্তব কারণে সঙ্গে সম্পর্কযুক্ত থাকে. একটি যাও সম্পর্কে একটি উদাহরণ হল একটি stockbroker এবং তার ক্লায়েন্ট যে. Stockbroker সম্ভবত তার ক্লায়েন্ট যাও ব্যবসা শুধুমাত্র শর্তাবলী সম্পর্কিত. তিনি সম্ভবত তার ক্লায়েন্টদের সাথে মেলামেশা না করা বা তাদের আলিঙ্গন.

Q.No.3 a) What is Sociolization?
Ans: Sociolization:
Socialization is interaction in a social group or community as a life-long process through which from the formative phase to maturity learn skills and attitudes to function as a member of society.
সামাজিকতার: একটি সামাজিক একটি দীর্ঘস্থায়ী প্রক্রিয়া যার মাধ্যমে থেকে গঠনমূলক ফেজ পরিপক্বতা দক্ষতা মনোভাব জানতে এবং সমাজের একজন সদস্য হিসাবে কাজ হিসাবে গ্রুপ বা কমিউনিটি মিথষ্ক্রিয়া.
Sociologists use the term Socialization to refer to the lifelong social experience by which individuals develop their human potential and learn culture. Through socialization an individual acquires a personal identity and learns the norms, values, behavior, and social skills appropriate to his or her social position.
Sociologists জীবনব্যাপী সামাজিক অভিজ্ঞতা দ্বারা যার মাধ্যমে কোনো ব্যক্তি তাদের সম্ভাব্য মানবিক সংস্কৃতির বিকাশ এবং জানতে পড়ুন শব্দটি ব্যবহার সামাজিকতার. সামাজিকতার মাধ্যমে একটি পৃথক একটি ব্যক্তিগত পরিচয় acquires এবং নিয়ম, মান, আচার - আচরণ, এবং সামাজিক দক্ষতা তার যথাযথ বা তার সামাজিক অবস্থানের learns.

b) Discuss the goals of socialization?

Ans: Goals of Socialization: সামাজিকতার উদ্দেশ্য এবং লক্ষ্য
Arnett, in presenting a new theoretical understanding of socialization (see below), outlined what he believes to be the three goals of socialization:
একটি নতুন সামাজিকতার মধ্যে তাত্ত্বিক বোঝার উপস্থাপনা মধ্যে Arnett, (নিচে দেখুন), রূপরেখা কি তিনি সামাজিকতার মধ্যে তিনটি গোল হবে বিশ্বাস:
1. Impulse control and the development of a conscience (sense of right and wrong)
2. Role preparation and performance, including occupational roles, gender roles, and roles in institutions such as marriage and parenthood
3. The cultivation of sources of meaning, or what is important, valued, and to be lived for In short, socialization is the process that prepares humans to function in social life.
1. প্রৈতি নিয়ন্ত্রণ এবং একটি বিবেকের উন্নয়ন (ডান এবং ভুল অর্থে)
2. ভূমিকা প্রস্তুতি এবং অকুপেশনাল ভূমিকা, লিঙ্গ ভূমিকা, এবং যেমন বিবাহ এবং অভিভাবকত্ব হিসাবে প্রতিষ্ঠানের ভূমিকা সহ কর্মক্ষমতা,
3. সূত্র অর্থ, বা কি চাষের খুবই গুরুত্বপূর্ণ, মূল্যবান, এবং জন্য সংক্ষেপে বসবাস করা, সামাজিকতার একটি প্রক্রিয়া যা মানুষের সামাজিক জীবনের চালনার দেয়.

c) Identify the major futures/Characteristics of socialization? Ans: Major Features of Socialization: * Socialization is culturally relative - people in different cultures are socialized differently. Therefore it is argued that socialization is the adoption of culture, is going to be different in every culture. * সামাজিক সাংস্কৃতিক আত্মীয় - বিভিন্ন সংস্কৃতির মধ্যে মানুষ ভিন্নভাবে socialized হয়. সুতরাং যে সামাজিকতার হয় সংস্কৃতির যুক্তি গ্রহণ করা হয়, প্রতিটি সংস্কৃতিতে ভিন্ন হবে. * Socialization is a key sociological process in the development of individuals who can function in human society, not every aspect of human behavior is learned. * সামাজিকতার একটি কী ব্যক্তি যিনি মানুষের সমাজে, মানুষের ব্যবহার প্রতি দৃষ্টিভঙ্গি শিখেছি না হয় কার্যকরী হতে পারে বিকাশে সমাজতাত্ত্বিক প্রক্রিয়া. * Socialization is a life process, but is generally divided into two parts: Primary socialization takes place early in life, as a child and adolescent. Secondary socialization refers to the socialization that takes place throughout one's life, both as a child and as one encounters new groups that require additional socialization. * সামাজিকতার একটি জীবন পদ্ধতি আছে, তবে সাধারণত দুই ভাগে ভাগ করা: প্রাথমিক সামাজিকতার জায়গা নেয় একটি শিশু এবং কিশোর হিসাবে প্রথম দিকে জীবন,. সেকেন্ডারি সামাজিকতার সামাজিকতার যে নিজের সারা জীবন সঞ্চালিত উভয় একটি শিশু হিসাবে এবং এক হিসাবে, বোঝায় নতুন গ্রুপ যে অতিরিক্ত সামাজিকতার প্রয়োজন encounters.

* From a broader view of socialization the stages of human development can be outlined into following three stages: Socialization in childhood is thought to be concerned with the regulation of biological drives. In adolescence, socialization is concerned with the development of overarching values and the self-image. In adulthood, socialization involves more overt and specific norms and behaviors, such as those related to the work role as well as more superficial personality features. * একটি সামাজিকতার প্রশস্ত দেখুন থেকে মানব উন্নয়ন স্তর তিনটি ধাপ অনুসরণ করে ভোগ করা যাবে: ছোটবেলায় সামাজিকতার জৈব ড্রাইভের প্রবিধান সঙ্গে সংশ্লিষ্ট করা হবে বলে মনে করা হয়. কৈশোর ইন, সর্বোচ্চ মানের উন্নয়ন এবং স্ব - ইমেজ সঙ্গে সামাজিকতার উদ্বিগ্ন হয়. সাবালকত্ব ইন, সামাজিকতার আরো স্পষ্ট এবং নির্দিষ্ট নিয়ম এবং যেমন যারা কাজ সম্পর্কিত ভূমিকা সেইসাথে আরো পৃষ্ঠস্থ ব্যক্তিত্ব বৈশিষ্ট্য হিসাবে ব্যবহার, জড়িত থাকে. * Socialization is a social process which involves interactions between people. It can be divided into broad and narrow types. Broad socialization is intended to promote independence, individualism, and self-expression while narrow socialization is intended to promote obedience and conformity; it is dubbed narrow because there is a narrow range of outcomes. * সামাজিকতার সামাজিক একটি প্রক্রিয়া যা মানুষের মধ্যে পারস্পরিক ক্রিয়ার জড়িত থাকে. এটি বিস্তৃত এবং সংকীর্ণ ধরনের বিভক্ত করা যায়. ব্রড সামাজিকতার স্বাধীনতা, স্বকীয়তা, এবং স্ব - প্রকাশের সময় সংকীর্ণ সামাজিকতার বাধ্যতা এবং সাদৃশ্য প্রচার উদ্দেশ্যে প্রচার উদ্দেশ্যে; এটি একটি সংকীর্ণ ডাব কারণ ফলাফলের সংকীর্ণ পরিসীমা থাকে না.
Conclusion
Socialization is a gradual process of social or cultural learning. The concept of socialization has traditionally addressed the problem of individual adjustment to society. Socialization helps an individual to live according to the social expectations. Through the process of socialization individual learns the norms and values, and develops appropriate attitudes. Socialization reduces social distance and brings people together.
উপসংহার
সামাজিকতার একটি সামাজিক বা সাংস্কৃতিক শিক্ষাদান প্রক্রিয়া ধীরে ধীরে. সামাজিকতার ধারণা ঐতিহ্যগতভাবে করেনি সমাজের ব্যক্তিগত সমন্বয় সমস্যা সুরাহা করা. সামাজিকতার সামাজিক প্রত্যাশা অনুযায়ী বাস একটি পৃথক সাহায্য করে. সামাজিকতার স্বতন্ত্র প্রক্রিয়ার মাধ্যমে নিয়ম এবং মান learns, এবং উপযুক্ত মনোভাব গড়ে. সামাজিকতার সামাজিক দূরত্ব কমিয়ে আনা এবং লোকেদের একসাথে এনেছে. Short notes
Q.No.4
a) Structural function: Structural functionalism is a broad perspective in sociology and anthropology which sets out to interpret society as a structure with interrelated parts. Functionalism addresses society as a whole in terms of the function of its constituent elements; namely norms, customs, traditions and institutions. A common analogy, popularized by Herbert Spencer, presents these parts of society as "organs" that work toward the proper functioning of the "body" as a whole.
কাঠামোগত functionalism একটি সমাজবিদ্যা এবং নৃতত্ব যা সেট করে আউট পারস্পরিক অংশের সঙ্গে একটি সমাজ কাঠামো হিসাবে ব্যাখ্যা করা মধ্যে বিস্তৃত দৃষ্টিকোণ. তার প্রয়োজনীয় উপাদান ফাংশন পদ Functionalism সামগ্রিকভাবে সমাজের ঠিকানাগুলি; যেমন নিয়ম, রীতিনীতি, ঐতিহ্য এবং প্রতিষ্ঠান. একটি সাধারণ উপমা হার্বার্ট স্পেন্সার দ্বারা, জনপ্রিয়, "অঙ্গ" হিসাবে সমাজের এই অংশের উপস্থাপন করে "শরীর" সঠিক একটি সম্পূর্ণ হিসাবে কার্যকরী দিকে যে কাজ. b) Conflict theory: Conflict Theory suggests that competition and conflict are common in social interaction and that the study of these processes is the most appropriate way to understand society. This theory focuses on the conflict of interest that is inherent in all groups and between all members of groups. This principle extends to the larger society in all its forms.
সংঘাত তত্ত্ব বলে যে প্রতিযোগিতার দ্বন্দ্ব এবং সামাজিক মিথস্ক্রিয়া করেন এবং যে এই প্রক্রিয়া নিয়ে চর্চা সবচেয়ে উপযুক্ত উপায় সমাজ বুঝতে. এই তত্ত্ব স্বার্থের দ্বন্দ্ব যে সমস্ত গ্রুপ সহজাত এবং মধ্যে দলের সকল সদস্যদের দৃষ্টি নিবদ্ধ করে. এই নীতি সব ফর্মগুলি বৃহত্তর সমাজের হয়েছে. c) Reactive & Non-reactive research: Reactive Research- refers to situations in which observer or researcher is a part of the research situation. Experiments and surveys research are both reactive. Much of the social research is based on surveys, specifically questionnaires and interviews.
রিয়াক্টিভ পরিস্থিতিতে যা পর্যবেক্ষক বা গবেষক হয় গবেষণা পরিস্থিতির একটি অংশ রিসার্চ-বোঝায়. পরীক্ষার সার্ভে এবং গবেষণা উভয়েই প্রতিক্রিয়াশীল. সামাজিক গবেষণা বেশিরভাগটাই সমীক্ষা, সাক্ষাত্কার এবং বিশেষভাবে প্রশ্নাবলীর উপর ভিত্তি করে.
Nonreactive research has no intruding observer and doesn’t use questionnaires or interviews. Instead, nonreactive research focuses on physical traces and signs behind by people: on records and archives. Non-reactive measures are varied, and researchers have been creative in inventing indirect ways to measures behaviors.
Nonreactive গবেষণা কোন অনধিকারপ্রবেশকারী পর্যবেক্ষক হয়েছে এবং না প্রশ্নাবলীর বা সাক্ষাত্কার ব্যবহার করবেন না. পরিবর্তে, nonreactive গবেষণা শারীরিক ট্রেস দ্বারা মানুষ তার পিছনে এবং লক্ষণ উপর গুরুত্ত্ব দেয়: রেকর্ডের এবং আর্কাইভ উপর. অ প্রতিক্রিয়াশীল ব্যবস্থা, বৈচিত্রময় এবং গবেষক ব্যবস্থা ব্যবহারের প্রতি পরোক্ষ উপায় উদ্ভাবক হয়েছে সৃজনশীল হয় .
For example, a researcher may be observing the behavior of drivers from a distance whether drivers stopped at red sign of the traffic lights. The observations can be made both at the day time and at night.
উদাহরণস্বরূপ, একটি গবেষক একটি দূরত্ব কিনা ড্রাইভার সিগনাল লাল সাইন থামিয়ে থেকে ড্রাইভার ব্যবহার পর্যবেক্ষক হতে পারে. পর্যবেক্ষণ দিন উভয় সময়ে এবং রাতে করা যেতে পারে. d) Culture: Culture is the characteristics of a particular group of people, defined by everything from language, religion, cuisine, social habits, music and arts. সংস্কৃতি একটি মানুষের বিশেষ গ্রুপ, সবকিছু দ্বারা নির্ধারিত বৈশিষ্ট্য থেকে ভাষা, ধর্ম, রান্না, সামাজিক অভ্যাস, সঙ্গীত এবং কলা.
Tylor said that ,“culture is the complex whole which includes knowledge, belief, art, law, morals, custom, and any other capabilities and habits acquired by man as a member of society."
Tylor বলেন যে, “সংস্কৃতি সমগ্র জটিল যা জ্ঞান, বিশ্বাস, শিল্প, আইন, নীতিশাস্ত্র, কাস্টম, এবং অন্য কোন ক্ষমতা এবং অভ্যাসের সমাজের সদস্য হিসেবে মানুষের অর্জিত অন্তর্ভুক্ত."

e) Elements of Culture:
Values: Values are anything members of a culture aspire to or hold in high esteem. Values are things to be achieved, things considered of great worth or value.
মূল্যবোধ: মূল্যবোধ কিছু একটি সংস্কৃতি সদস্যদের উচ্চাভিলাষী বা উচ্চ উচ্চমূল্য মধ্যে রাখা. মূল্যবোধ জিনিসগুলি অর্জন সম্ভব, মহান মূল্য অথবা মূল্য বিবেচনা জিনিষ.
Norms: A norm is specific guideline for action; it is a rule that says how people should behave in particular situation.
বিধি: একটি আদর্শ কর্মের জন্য নির্দিষ্ট গাইডলাইন; এটি একটি বিধি, যেখানে বলা আছে কিভাবে বিশেষ পরিস্থিতির আচরণ করা উচিত.
Mores: Mores are the strong and important norms of a society. - আচরণ একটি সমাজের শক্তিশালী এবং গুরুত্বপূর্ণ নিয়ম.
Symbols: (প্রতীক:)
Language: (ভাষা)
Knowledge: Knowledge is the body of facts, beliefs, and practical skills that people accumulate over time.
তথ্য ও জ্ঞান: ঘটনা ও জ্ঞান, বিশ্বাস, এবং ব্যবহারিক দক্ষতা মানুষ সময়ের স্তূপাকার শরীরের.

You May Also Find These Documents Helpful

  • Term Paper
  • A Term Paper
  • term paper
  • term paper
  • Term Paper
  • Term Paper
  • Term Paper
  • Term Paper
  • term paper
  • Term Paper