Benar Atau Betul

Only available on StudyMode
  • Pages : 2 (303 words )
  • Download(s) : 266
  • Published : April 18, 2011
Open Document
Text Preview
da sebuah perdebatan panjang di Yahoo Answer tentang arti kata benar dan betul. Kalo kita buka Kamus Besar Bahasa Indonesia:

Benar : sesuai sebagaimana adanya (seharusnya); tidak salah; tidak berat sebelah; adil; tidak bohong; sah

Betul : sesungguhnya; tidak bohong; tidak salah; tidak keliru; sejati; bukan tiruan; bukan campuran; tulen; tepat; persis.

Keduanya menjadi rancu ketika mendapat imbuhan. Dan kebanyakan yang diforum itu lebih memenangkan kata benar sebagai sesuatu yang positif daripada kata betul.

Kebenaran. Hal yang melambangkan titik tertinggi dari ketidaksalahan. Kebenaran berlaku general dan global, dalam artian siapapun orangnya akan mendeskripsikan dan mengilustrasikan kebenaran dengan tingkat kesepakatan kata yang cenderung sama.

Kebetulan. Kata yang didalamnya terselip sebuah kejadian ketidaksengajaan dan lebih bersifat insidental.

Sepintas dapat disimpukan bila benar lebih berkonotasi positif daripada betul. Pahlawan kebetulan akan dianggap lebih negatif daripada pahlawan kebenaran.

Tapi menurutku tidaklah demikian. Coba kita lihat di lain kasus.

Memperbaiki sebuah kesalahan lebih positif bila menggunakan kata pembetulan, bukannya pembenaran. Pada kata pembetulan, kesan ketidaksengajaan sama sekali tak tampak. Malah kita akan menangkap kesan pemaksaan pada kata pembenaran.

Lukisan yang terpasang miring dibetulkan, terkesan positif yaitu diperbaiki agar menjadi lurus. Bila mengunakan kata kata dibenarkan, kesannya lukisan miring itu tidak dianggap salah.

Kembali ke imbuhan ke - an. Imbuhan ini dianggap sebagai pembuat sesuatu yang tidak disengaja. Kerasukan, tidak sengaja dirasuki sesuatu. Kecelakaan, tidak sengaja celaka. Kematian, tidak sengaja mati. Tapi apakah kebenaran juga artinya tidak sengaja benar..?

Jadi aku pikir, pemakaian kedua kata itu lebih mengacu pada ketepatan atau kecocokan dengan situasi yang dihadapi. Benar tidak selalu positif dan sebaliknya...

Sedikit melenceng dari bahasan. Sebagai...
tracking img